Porodično nasilje – ne možemo ga zaustaviti ali možemo pomoći žrtvama

Nekoliko dana razmišljam da li ću pisati nešto na ovu temu ili ne. 25. novembar meni nije samo jedan dan u godini kad malo više ljudi obrati pažnju na to. Meni je to dan kada sam više nego inače zahvalna na svemu što danas, napokon, imam.

Kad je na TVu krenula kampanja  ”Pomozimo izgradnju sigurne kuće“, moja mama je samo tiho izgovorila “Šteta što to nije postojalo i pre 10-20 godina”, i okrenula je broj 063/9765. I znam da to radi svakog meseca.

Ona zna kako je tim ženama. Ja znam kako je toj deci.

Nas dve danas opet imamo svoju kuću, i imamo dovoljno svega što nam je potrebno za život. Ona uživa u penziji, ja uživam na fakultetu. Moja mama se napokon glasno smeje. Ja se vraćam kući bez straha. Nas dve napokon imamo mir. Imamo dom.

Kuću smo imale i nekada, imale smo i novac. Ali, ta kuća nikada nije bila DOM.

Mislim da sam vam sasvim dovoljno rekla sa ovih par rečenica. Želim da vas zamolim samo za jednu stvar: pogledajte vašu decu kako spavaju. Pogledajte vašu porodicu kako veselo priča za stolom, okupljena oko nedeljnog ručka. Pomozite nekako da i druge žene imaju svoj dom, da i druga deca mogu mirno da spavaju. Ja pomažem tako što okrenem broj 063/9765, (može i sa fixnog i sa mobilnog). Tih 100 dinara više na telefonskom računu meni ništa ne znače. Ali, nekoj majci je to 1 hleb i litra mleka. A vremenom to može  biti i par kvadrata više u Sigurnoj kući.

I sledeći put kada čujete vašeg komšiju kako u pola noći urla, kada čujete kako deca plaču, ili vidite komšinicu kako uplakana izlazi iz stana, recite joj za Sigurnu kuću. Recite joj da postoje ljudi koji joj mogu pomoći. Nekada je tim ženama dovoljna makar jedna reč ohrabrenja, makar neko da ih sasluša.

Budite čovek, i pomozite im.

EDIT
Slanjem sms poruke možete pomoći Sigurnu kuću u Kragujevcu.
Napišete SI razmak , napišete nešto lepo i pošaljete na 4829,cena poruke je 20din+pdv

21 Responses to “Porodično nasilje – ne možemo ga zaustaviti ali možemo pomoći žrtvama”

  1. I2U Says:

    Stvarno mi je zao tvoje proslosti, a isto tako mi je zao svake osobe koja na neki nacin dozivi porodicno maltretiranje.
    Iskreno mislim da te Sigurne kuce treba da gradi drzava i da se donese neki adekvatni zakon koji bi svakog ko cini porodicno nasilje sankcionisao barem na 5 godina zatvora. Ja mislim da bi te neandertalce koji mogu da dignu ruku na dete i koji jos uvek svoje zene smatraju drugorazrednim bicima, trebalo poslati iza brave, mozda ga tamo nauce sta znaci postovanje porodice.

    Pozz

  2. electrasdreams Says:

    Naravno draga moja.

  3. sarahkay Says:

    Sa malo recenica si rekla sve, pogodila si u srce…
    Tema je teska, zbog zrtava koje su u njoj ali i ljudi cija svest se ne menja. Jako malo je onih koji reaguju kada se nesto dogadja u susednom stanu. Sigurna kuca je veliki pomak za nase zene i decu, to imaju i austrijanci, posto sam socijalni menadzer bavim se tim poslovima i znam kako to funkcionise..i sve mi je jako dobro poznato.
    Zelim ti reci da si hrabra, jako hrabra iako te ne poznajem divim ti se….pozz :-)
    Kad god sam u srbiji ja sa mog srpskog broja , okrenem taj broj, to je kap u moru ali nekad dovoljna bar za casu mleka…

  4. furious Says:

    Ne znam za ostale krajeve Srbije ali u kraju gde ja živim, nasilje nad decom i ženama je prili?no redovna pojava. A što je najgore, u svim manjim gradovima žrtve tog nasilja i nemaju kome da se obrate, osim možda policiji, ali oni u takvim slu?ajevima uglavnom ne žele da se mešaju u “porodi?ne stvari”…

    Mada u komšiluku znam i za slu?aj gde žena maltretira muža, so… Ima svega i sva?ega. I kao pojedinci i kao društvo smo zreli za ludaru. Stvarno.

  5. Deda Says:

    potpisujem furiosa

  6. Pozovi 94 Says:

    Tužno je kad bilo ko trpi nasilje od svojih uku?ana. Drago mi je da više niste žrtve, ni ti ni tvoja mama. Moja sestra je u braku, trpela nasilje više od 25 godina(tako?e psihi?ko i ekonomsko, više nego fizi?ko), pre razvoda mi se požalila, a ja sam joj predložila da se obrati ljudima u Centru za socijalni rad i psihologu. Tada se ljutila na mene, jer: nije ona problem u braku i nije ona ta koja pije, vre?a, tu?e, psuje; ali je ona ta koja to sve trpi i zato joj je bila potrebna pomo?, stru?ne osobe, da prese?e zavisnost od tiranina. Posle nekoliko meseci je shvatila, da je to bio dobar savet, jer su joj psiholog i socijalna radnica pomogli, podrškom, savetom a ne samo razumevanjem. Tek tada se odlu?ila na razvod, mada je ekonomski bila nezavisna. On ju je maltretirao, a ona ga je volela. Postoji razlog zbog ?ega se rodbina i prijatelji, ne mešaju u porodi?ne sva?e. Pre kona?nog razvoda, posle sva?e, supružnici se pomire, a prijatelj ili ro?ak, gubi kontakt sa tim ljudima, zbog želje da pomogne žrtvi.

  7. Jane Doe Says:

    Da, Furious je fakat u pravu. Nasilja nad ženama i decom ima svuda, u svim kulturama, tako da to nije srpski specijalitet… pa ipak, to ne sme da bude izgovor za indiferentnost kada je nešto ovako u pitanju.

    Policija i sudstvo jesu takvi kakvi su. Spori, nesposobni, ?esto i nezainteresovani. Ali ipak postoje, i uz aktuelni medijski pritisak kada su slu?ajevi nasilja u porodici u pitanju, prinu?eni su da reaguju.

    E, upravo zbog toga, žene su te koje moraju da kažu “dosta”. Da prijave smrada policiji, da podnesu krivi?nu prijavu, da odu u “Sigurnu ku?u” ili bilo koje drugo mesto, gde one i deca ne?e biti u opasnosti. Moraju da pri?aju o tome, a ne da to kriju kao neku sramotu.

    Ne znam koliko mudrosti ima u onoj “ako te udari jednom, on je kriv, ako te udari dva ili tri puta, ti si kriva”… Jedno je sigurno: ako dozovliš da dete odrasta uz takvog oca, i u uverenju da je nasilje nad majkom sasvim normalna stvar, to dete ?eka ista sudbina.

  8. Aurora Borealis Says:

    i2u, Sarah kay,
    nije uvek samo fizi?ko nasilje problem. A mnoge žene, bile one intelektualke ili ne, ?esto misle da im niko ne?e pomo?i “samo zato” što muž vi?e na njih. To je tako?e i jako teško dokazati na sudu. Jer sud traži svedoke, a to se naj?eš?e dešava iza zatvorenih vrata. Teško je takve ljude strpati iza brave. . . Jako teško. A što se ti?e policije, citira?u jednog inspektora “U našem zakonu postoje takve rupe, da je sa malo mozga, mogu?e ste?i milione evra na nezakonit na?in. A kada je porodi?no nasilje u pitanju, ja mogu samo da ?ekam da taj muškarac nekog udari, i ako nema svedoka za to, mogu samo da do?em da ga opomenem. ?ak ni prijava se ne može podneti.”

  9. Aurora Borealis Says:

    Prošla sam kroz sve to, i hvala Bogu, ostala psihi?ki zdrava, za razliku od jako velikogog broja dece, koja ?esto u takvim situacijama po?u krivim putem. Moja mama je smogla snage da prekine sve to. U tom trenutku smo ostale bukvalno bez i?ega. Bez posla, bez krova nad glavom. Kao što rekoh, imale smo sre?u da ponovo, za relativno kratko vreme, sve stvorimo.

    Pozovi94,
    Drago mi je što je i tvoja sestra smogla snage da prekine sve to. Na žalost,retke su žene koje se uopšte usude da se obrate Centru za socijalni rad, pogotovo ako je mala sredina u pitanju, gde se svi znaju, i sve uvek “procuri”.

    JaneDoe,
    sudstvo i policija nisu toliko nezainteresovani, koliko je kod nas loš zakon. Na gomilu glupih stvari su mislili, a na porodi?no naselje…eh, to im je izgleda zadnja rupa na svirali…

  10. sarahkay Says:

    Zakon je naravno potreban da bi se to regulisalo i to stoji.
    Drugi problem je u nasem mentalitetu, zrtva se stidi, sramota je veca bol do psihickog, fizickog ili ekonomskog nasilja.Kod nas se zivi za ono “sta ce komsije reci”.
    Ovde u austriji su zene i deca zakonom zasticene. Austrijanka ne trpi nista,primer verbalne zlostave, se prijavljuje. Nasa zena ima ovde ista prava kao i sve druge ali ce ona jako tesko prijaviti supruga za zlostavljanje. Mnoge trpe i zive tako godinama, a dovoljno je otici lekaru i on automatski podnosi prijavu, nadleznim sluzbama.
    Sto se tice dece nema vaspitnih batina, samara, deca to znaju i mogu prijaviti svoje roditelje, ako se to ponavlja…
    Tebi i tvojoj mamai se divim…

  11. bubazlatica Says:

    …Taj koji tuce, bije ,maltretira nece se promeniti sigurno ….Zena je ta koja mora da donese odluku da se odupre i najcesce pobegne od nasilnika ….Neke zene ostaju , trpe zarad dece, kazu…Zbog njih ,nikako!!!! Sta mogu da vide ??? Los primer odrastanja uz nasilnika…Los primer za musko dete da usvoji model ponasanja,los primer za zensko dete da se i samo povinuje….Koliko god tesko bilo treba otici poceti iz pocetka….Aurora ,verujem da je tvojoj mami bila potrebna “petlja” da ga ostavi……I neka je….

  12. boris Says:

    Iako je tema nasilje u porodici, mi živimo u društvu prepunom nasilja u svim oblastima. Ne?u da potežem crne hronike, dovoljno je prisetiti se tu?a po školama, po ulicama, na utakmicama. Ko od vas ne zna za slu?aj da su nekoga pretukli neki drugi… Na kraju pogledajte akciju “škola bez nasilja” i primere iz njihovih studija. Ja poštujem pojedina?nu akciju u tom smislu i pozive žrtvama da budu hrabre i izbore se protiv tirana. Ali mislim da je mnogo bolje iskoristiti vlastiti uticaj (a svako od nas ima neki utica) da se izlobira za generalnu promenu zakonodavca prema nasilju. Moj stav je možda malo specifi?an i smatram da su neophodne dve stvari, 1. Prvo novac. Svakoj žrtvi treba pružiti priliku na ozbiljno obešte?enje, za nasilje mora da se plati. 2. Drugo zaštita. Svi mi znamo da sudski procesi mogu trajati godinama, da se te stvari teško dokazuju jer se, posebno kod porodi?nog nasilja stvar odigrava u 4 zida. Ono što je jednostavan lek je hitna mera zabrane prilaska nasilnika žrtvi za ?ije kršenje automatski sledi zatvor. Za takvu meru je dovoljna izjava žrtve. Postavlja se pitanje, a šta ako oni žive zajedno u istom stanu. Kako onda. U tom slu?aju recimo nalaz lekara i zapisnik policije trebalo bi da budu dovoljan razlog da izvršilac nasilja bude po sili zakona izveden iz stana uz zabranu prilaska ženi i deci do okon?anja spora. Ok, možda sam suviše ušao u detalje, i možda sam svemu pristupio pomalo pragmati?no, ali ovo je moj mali doprinos borbi protiv nasilja uopšte.

  13. sandrajakovljevic.com » Blog Archive Me?unarodni dan borbe protiv nasilja nad ženama » Says:

    […] podržavam sve sigurne ku?e. Pomozimo im. I to ne samo danas nego kada god smo u prilici za to. Aurora Borealis je napisala divan tekst, pro?itajte i napisala broj 063/9765 tarifira se sa 100 din. […]

  14. Sandra Jakovljevic Says:

    Draga Aurora
    postoji jos jedan broj koji je upravo za ovaj dan ali i za svih 365 dana u godini dodeljen sigurnoj ženskoj ku?i u Kragujevcu u vidu male pomo?i.
    Re? je o sms poruci i ide ovako
    SI razmak napišite nešto lepo i pošaljite na 4829,cena poruke je 20din+pdv

  15. The sleep of reason… » Blog Archive » Nasilje nad ženama Says:

    […] Pro?itajte i ?lanke koje su na istu temu napisale moje blog cimerke Aurora i Jane […]

  16. Aurora Borealis Says:

    Sandra,
    hvala na linkovanju, a broj za SMS ?u dodati gore u tekst.

  17. alea Says:

    Preskocila sam komentare, necu reci da mi je zao, dosta je patetike, nista slicno mi se nije desilo, ne mogu ni da zamislim… a iz nekog razloga sam aktivistkinja iz prikrajka.
    Bilo, proslo, zakopaj ga…
    Glavu gore, (sise u vis), pamet u glavu i srecno, srecno fina devojko…

  18. Aurora Borealis Says:

    Alea,
    moja glava jeste gore. ;)

  19. whisperer Says:

    I danas, sad, negde nekog maltretiraju, nekog tuku, nekog “samo” psihi?ki sakate za ?itav život. I zato je važno svakog dana se podse?ati na to kako pomo?i.

  20. Sandra Jakovljevic Says:

    Aurora,
    nema na cemu. Hvala tebi sto si postavila info za sms.
    Zelim ti sve najlepse.

  21. LERMONTOV Says:

    E, zelim zbilja nakon toliko vremena da kazem nesto pametno,korisno,iskreno,obojeno ljudskom bojom i dovoljno motivirackog za sve one kojima jedino sredstvo za komukikaciju sa ostatkom sveta je bash internet,blog i ovaj virtuelni svet…i koliko god zelim da to uradim i da sve to zvuci i izgleda manje ili vise dobro,lepo i vaspitano…dodje covek, i to onaj u najbrutalnijoj formi noseci tornado u svom liku i celom svojom snagom to unisti za samo jedan tren…..stidim se uvek kad vidim da i JA nosim njegov lik…ne nosim brutalnost,jos manje tornado u moji zivot ali dovoljno mi je tesko sto sam i JA to sto je i ON…..covek…..poruku svima…retkost je naci coveka,onog sa pravim likom i sa mirom koji nosi u sebi….ali kad ga jednom sretnete ne ispustajte ga tako lako..stavite ga u svoje vidno polje,obezbedite mu mesto pored svog srca,dajte mu toplinu i stimulirajte njegovu ljudnost sto vise mozete da bi vam sluzio duze….jer znate ono…..covek samo sa covekom moze preziveti “coveka”……. a ja sada idem precicom do mog doma…ne da bi brze video svoj dom,koristim precicu jer sam tada najsretniji na svetu…na tom putu skoro i da ne vidim nikoga,a bash to mene cini uzasno sretnim….znate zasto jel da?!!!!!

Leave a Reply

